Nu är det 2011 och dags att summera bloggåret för 2010.
Ett enkelt sätt är att göra en topplista över de mest besökta inläggen på vår blogg.
Listan är:
- En av nackdelarna med Malta Ett tidigt inlägg som fick en del spridning på Facebook och Twitter.
Att den fick spridning hade nog att göra med vad nackdelen var. Kolla noga på skylten :) - Malta Väder, ett inlägg jag skrev i rent trafik-syfte. Googles adwordsverktyg sa att det Googlades mycket på den frasen. Skrev därför ihop ett inlägg om det. Ett bättre namn på inlägget hade kanske varit ”medeltemperaturen på Malta”.
- Se upp för kubmaneten! Sara skrev ett inlägg och länkade till DNs artikel om ämnet vilket resulterade i en hel del Twingly-trafik. Ett hett tips om du vill ha fler besökare till din blogg kan alltså vara att spana efter lämpliga artiklar hos DN att länka till.
- Allting börjar med en dröm, förmodligen inlägget jag personligen är mest nöjd med. Fick lite spridning på Twitter och trafik från min blogg torefriskopp.se.
- Alice Hagenbrandt, ett ofrivilligt länkbete av Sara. Vi såg ett idolavsnitt där en av deltagarna, Alice Hagenbrandt, imponerade rejält. Sara la upp Youtubevideon i ett inlägg och av någon anledning hamnade vi högt när folk googlade på henne. Inlägget fick trafik från Google under hela hösten, även efter att Alice hoppat av programmet.
- Vad vill ni ha, vårt inlägg där vi frågade vad ni ville att vi skulle skriva om. Har fått en hel del direkt trafik. Kanske för att folk återvände till inlägget för att se vad andra skrivit.
- Intervjuad av nya affärer, fick en hel del trafik från Facebook. Att ens vän blir intervjuad av en journalist är tydligen tillräckligt intressant för att klicka och läsa om.
- Första passet på länge, bildinlägg av Sara, också det fick många besök från Facebook.
- Halloweenfest på Malta, fick många besökare från både Facebook och Google. Av någon anledning låg vi för en liten stund bra till på sökningen ”Halloweenfest”. Under en dag fick vi mycket sådant trafik från Google.
- Veckans bildgåta, fick nog många inlägg för att personer återvände för att se om något facit dykt upp.
De två sista veckorna under 2010 fördubblades vår google-trafik per vecka. Förmodligen gillar Google oss mer nu när vi funnits på nätet ett tag. 2011 kan alltså bli ett intressant år besöksmässigt.
//Tore
Bra recap och intressant analys. Med tanke på att du nu har en trackback från alla dessa sidor till detta inlägg så borde det generera trafik i omvänd riktning. Tippar därför att detta blir en av de mest lästa 2011. :-)
ha ha, mycket bra analys Daniel. Vem vet, det kan ju bli så :)